АДАПТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ ДІТЕЙ РЗНИХ ВІКОВИХ ГРУП ПРИ ДИСТАНЦІЙНОМУ НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2024.10.2.323768Ключові слова:
адаптаційний потенціал, індекс Робінсона, серцево-судинна система, дистанційна освітаАнотація
Дослідження присвячене адаптаційним можливостям дітей вікових груп в умовах дистанційного навчання, що є актуальним у контексті глобалізації, цифровізації та постійної модернізації освітніх технологій. В Україні дистанційне навчання є вимушеним заходом й інструментом для забезпечення навчального процесу під час військових дій. Основним недоліком дистанційного формату навчання є гіподинамія, яка стає звичайним способом життя учнів. Наслідки гіподинамії, в першу чергу, відбиваються на стані серцево-судинної системи, показники якої відтворюють резерви адаптаційних можливостей організму. В якості критеріїв адаптаційних можливостей серцево-судинної системи у процесі досліджень використовували визначення адаптаційного потенціалу та індексу Робінсона.
Порівняння адаптаційного потенціалу дітей молодшого шкільного віку (друге дитинство) і середнього шкільного віку (підлітків) виявило тенденцію до зниження адаптивних можливостей серцево-судинної системи із віком. В учнів 7-8 років ступінь адаптації спостерігається у 88% хлопців і 90 % дівчат, тоді як у підлітків цей показник знижується до 70% у хлопців та 80% у дівчат. Дослідження показали, що більшість дітей, незалежно від вікової групи, мають середній рівень витривалості серцево-судинної системи за індексом Робінсона (у діапазоні 81–90), але її адаптаційний резерв за цим показником обмежений. Аналіз адаптації дітей різної статі показав, що дівчата в обох вікових групах мають вищу витривалість серцево-судинної системи за індексом Робінсона, ніж хлопці. Зокрема, середній і високий рівні витривалості частіше зустрічаються серед дівчат, тоді як серед хлопців значна частка демонструє витривалість нижче середнього, особливо в старшій школі (до 40%). Результати свідчать, що під час дистанційного навчання серцево-судинна система дівчат демонструє достатні функціональні (адаптаційні) можливості організму, тоді як у хлопців оптимальна адаптація досягається за рахунок підвищеної, порівняно з нормою, напруги, що призводить до збільшення витрат функціональних резервів організму.
Посилання
Aliiev, Kh. M. (2019). Dystantsiini osvitni tekhnolohii: perevahy ta nedoliky zastosuvannia [Distance educational technologies: advantages and disadvantages]. In Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii v tsyfrovii shkoli [Innovative pedagogical technologies in the digital school]: materialy nauk.-prakt. konf molodykh uchenykh (pp. 40-44). Kharkiv: KhNPU [in Ukrainian].
Babii, I. L., Velychko, V. I., & Venher, Ya. I. (2011). Adaptatsiini mozhlyvosti shkoliariv [Adaptive capabilities of schoolchildren]. Zdorov’ia dytyny [Child’s health], 8 (35), 20-24. [in Ukrainian].
Bagood, J. (2021). Adaptability in distance education: A comparative study of primary and secondary education during the COVID-19 pandemic. Education and Development, 12 (3), 85-98. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543211003124
Berezuieva, T. S. (2021). Zmitsnennia ta zberezhennia zdorov’ia zdobuvachiv osvity v umovakh dystantsiinoho navchannia [Strengthening and preserving the health of students in the conditions of distance learning]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical sciences], 2 (2), 114-122. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2021_2(2)__13 [in Ukrainian].
Bondarenko, V., Bondarenko, L., & Shyshkin, H. (2020). Problemy dystantsiinoho navchannia v zakladakh vyshchoi ta serednoi osvity [Problems of distance learning in higher and secondary education]. In Science. Innovation. Quality: 1st International Scientific-Practical Conference SIQ–2020 (pp. 507-510). Berdyansk: BSPU. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Yana-Suchikova/publication/347891837_SIQ_book/links/5fe60f1fa6fdccdcb8ff289c/SIQ-book.pdf#page=507 [in Ukrainian].
Bychkova, S., Korol, T., & Ikkert, O. (2024). Psykhofiziolohichyi stan studentiv v umovakh viiny [Psychophysiological state of students in wartime]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia biolohichna [Bulletin of Lviv University. Biological series], 91, 73-85. Retrieved from http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/biology/article/view/12251 [in Ukrainian].
Chyzhenok, T., & Kovalenko, Yu. (2016). Vyznachennia adaptatsiinykh protsesiv pid vplyvom zaniat fizychnoiu kulturoiu v uchniv zahalnoosvitnikh shkil [Determination of adaptation processes under the influence of physical education in secondary school students]. In Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine]: zb. nauk. pr. z haluzi fiz. vykhovannia, sportu i zdorovia liudyny (Vol. 2, pp. 346-351). Lviv: Lviv. derzh. in-t fiz. kultury im. Ivana Boberskoho [in Ukrainian].
Cranfield, D. J., Tick, A., Venter, I. M., Blignaut, R. J., & Renaud, K. (2021). Higher Education Students’ Perceptions of Online Learning during COVID-19. A Comparative Study. Education Sciences, 11 (8), 403. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11080403
Dmytrotsa, O. R., Korzhyk, O. V., & Demchuk, V. I. (2023). Vplyv dystantsiinoho navchannia na adaptatsiini mozhlyvosti orhanizmu shkoliariv [Influence of distance learning on the adaptive capacity of schoolchildren’s organism]. Okhorona zdorov’ia ditei ta pidlitkiv [Health care of children and adolescents], 1-2, 69-75. Retrieved from http://journal.iozdp.org.ua/index.php/ua/article/view/124/114 [in Ukrainian].
Doroshenko, I. V. (2024). Perevahy ta nedoliky dystantsiinoho navchannia v Ukraini v umovakh viiny [Advantages and disadvantages of distance learning in Ukraine during the war]. In Aktualni pytannia internatsionalizatsii vyshchoi osvity v Ukraini v umovakh suchasnykh osvitnikh realii [Topical issues of internationalization of higher education in Ukraine in the context of modern educational realities]: materialy V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 189-192). Bila Tserkva: BNAU. Retrieved from https://science.btsau.edu.ua/sites/default/files/tezy/tezy_actual_pitan_intern_21-22.03.24.pdf [in Ukrainian].
Dzvinchuk, D. I. (2020). Mehatrend dystantsiinoi osvity: perevahy, nedoliky, ryzyky [Megatrend of distance education: advantages, disadvantages, risks]. Osvitnii dyskurs [Educational discourse], 26 (9), 7-18. [in Ukrainian].
Ionov, I. A., Komisova, T. Ye., Mamotenko, A. V., Shapovalov, S. O., Sukach, O. M., Teremetska, N. F., & Katerynych, O. O. (Comps.). (2017). Fiziolohiia vyshchoi nervovoi diialnosti (VND) [Physiology of higher nervous activity (HNA)]: navch. posib. Kharkiv: FOP Petrov V.V. Retrieved from http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Kaf_anatomii/Biblioteka/Navchalnyi%20posibnyk%20po%20VND.pdf [in Ukrainian].
Khoma, K. (2023). Perevahy i nedoliky dystantsiinoi formy navchannia v kryzovykh umovakh viiny [Advantages and disadvantages of distance learning in the crisis conditions of war]. In Teoretychna i dydaktychna filolohiia. Seriia: Pedahohika. Filolohiia [Theoretical and didactic philology. Series: Pedagogy. Philology]: zb. nauk. pr. (Vol. 36, pp. 93-100). Pereiaslav: Un-t Hryhoriia Skovorody v Pereiaslavi. [in Ukrainian].
Komisova, T., Mamotenko, A., Kovalenko, L., Fediai, I., & Osynskyi, M. (2024). Kompleksne doslidzhennia psykhofiziolohichnykh pokaznykiv uchasnykiv osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho stanu [Comprehensive study of psychophysiological indicators of participants in the educational process under martial law]. In Naukovi zapysky. Biolohichni nauky (Nizhynskyi derzhavnyi universytet imeni Mykoly Hoholia) [Scientific notes. Biological Sciences (Mykola Gogol Nizhyn State University)] (Vol. 1-2, pp. 94-102). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia. Retrieved from http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/3758/1/961-2_2024-94-102.pdf [in Ukrainian].
Korzhyk, O. V., Dmytrotsa, O. R., & Morenko, A. H. (2022). Vikovi ta statevi osoblyvosti adaptatsiino-rezervnykh mozhlyvostei sertsevo-sudynnoi systemy shkoliariv, yaki prozhyvaiut u riznykh umovakh ekolohichnoho vplyvu [Age and sex peculiarities of adaptation and reserve capabilities of the cardiovascular system of schoolchildren living in different conditions of environmental impact]: kolektyvna naukova monohrafiia. Ryha, Latviia: “Baltija Publishing” [in Ukrainian]
Lavrysh, Y., Lytovchenko, I., Lukianenko, V., & Golub, T. (2022). Teaching during the wartime: Experience from Ukraine. Educational Philosophy and Theory, 54, 1-9. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00131857.2022.2098714#d1e142
Maslova, O., Imas, Ye. Shakhlina, L., Futornyi, S., Kolomiiets, T. V., & Utvenko, A. O. (2021). Adaptatsiia ditei serednoho shkilnoho viku do umov dystantsiinoho navchannia u protsesi fizychnoho vykhovannia [Adaptation of middle school children to the conditions of distance learning in the process of physical education]. Sportyvna medytsyna, fizychna terapiia ta erhoterapiia [Sports medicine, physical therapy and ergotherapy], 2, 73-77. [in Ukrainian].
Nikolopoulou, K., & Zacharis, G. (2023). Blended learning in a higher education context: Exploring university students’ learning behavior. Education Sciences, 13 (5), 514. Retrieved from https://ouci.dntb.gov.ua/en/works/lxmZxjV9/
Sato, S. N., Condes Moreno, E., Rubio-Zarapuz, A., Dalamitros, A. A., Yañez-Sepulveda, R., Tornero-Aguilera, J. F., & Clemente-Suárez, V. J. (2024). Navigating the New Normal: Adapting Online and Distance Learning in the Post-Pandemic Era. Education Sciences, 14 (1), 19. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14010019
Shcherban, T. (Ed.), Yamchuk, T., & Dolynai, M. (Comps.). (2024). Pidlitok v umovakh viiny: psykhosotsialni aspekty, henderni vymiry ta stratehii adaptatsii [Adolescent in War: Psychosocial Aspects, Gender Dimensions and Adaptation Strategies]: monohrafiia. Mukachevo: RVV MDU. Retrieved from http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/11586/3/Adolescent_%20in_%20the%20_conditions_%20of_.pdf [in Ukrainian].
Tereshchenko, T. O., Knysh, T. V., & Semenko, D. L. (2024). Reaktyvnist orhanizmu shkoliariv v umovakh dystantsiinoi formy navchannia [Reactivity of the body of schoolchildren in the conditions of distance learning]. In Aktualni pytannia fizychnoho vykhovannia, sportu, zdorovoho sposobu ta yakosti zhyttia riznykh verstv naselennia [Actual issues of physical education, sports, healthy lifestyle and quality of life of different segments of the population]: zbirnyk tez II Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 355-358). Kharkiv: Natsionalnyi aerokosmichnyi universytet imeni M. Ye. Zhukovskoho “Kharkivskyi aviatsiinyi instytut”. Retrieved from https://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/5498 [in Ukrainian].
Vasylieva, M., & Bilash, Ya. (2022). Faktory formuvannia i rozvytku sotsialnoi aktyvnosti shkoliariv na adaptyvnykh zasadakh [Factors of formation and development of social activity of schoolchildren on an adaptive basis]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Pedahohika» [Adaptive management: theory and practice. Series “Pedagogy”], 14 (27). [in Ukrainian].
Voropaieva, O. V. (2023). Fizychna aktyvnist pidlitkiv v umovakh dystantsiinoho navchannia [Physical activity of adolescents in the conditions of distance learning]. In Nauka ta osvita v doslidzhenniakh molodykh ucheny [Science and education in the research of young scientists]: materialy IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 176-178). Kharkiv: Kharkiv. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].
Zabiiako, Yu. O. (2023). Dystantsiine navchannia fizychnii kulturi v umovakh voiennoho stanu [Distance learning in physical education under martial law]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) [Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 15: Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports)], 2 (160), 114-118. [in Ukrainian].